Dat ene moment van chirurg Pieter Lubbert
In deze rubriek blikken collega’s terug op een moment uit hun carrière dat de kijk op het werk veranderde. In deze editie (trauma)chirurg Pieter Lubbert: “De kwaliteit van de zorg wordt door véél meer dan alleen de ingreep bepaald.”
“Eerst een blindedarmoperatie, daarna een operatie aan een moeilijke botbreuk en dan wéér iets totaal anders: als chirurg voer ik de meest uiteenlopende ingrepen uit. Ik hou van die ongeregeldheid en de afwisseling die horen bij de chirurgie, en dan vooral bij de traumatologie. Ik zie het als een uitdaging om te midden van die ongeregeldheid zorg te bieden van de best mogelijke kwaliteit.”
“Daarom stel ik mezelf bij een behandeling altijd de zogenaamde ‘Drie goede vragen’: wat zijn de mogelijkheden voor de behandeling? Wat betekent dit voor de patiënt? En ben ik op dit moment degene die de behandeling het beste kan uitvoeren? Is het antwoord op één van die vragen nee, dan vraag ik bijvoorbeeld een collega erbij, zodat de patiënt krijgt wat hij verdient: de beste zorg.”
"De manier waarop de patiënt de kwaliteit van de zorg ervaart wordt bepaald door véél meer dan de ingreep alleen."
“Kwaliteit is altijd mijn drijfveer geweest. Maar door de jaren heen heb ik geleerd dat de manier waarop de patiënt de kwaliteit van de zorg ervaart, bepaald wordt door véél meer dan de ingreep alleen. Alle stappen in het proces – van de ontvangst bij de opname tot de nacontrole – hebben invloed op de totale ervaring van de patiënt. Of je nu verpleegkundige, arts, schoonmaker of secretaresse bent: jij kunt voor de patiënt het verschil maken. Daarom is het zo belangrijk dat wij als zorgverleners allemaal steeds weer voor het hoogst haalbare gaan.”
“Ook communicatie en verwachtingsmanagement hebben veel invloed op de manier waarop een patiënt kwaliteit ervaart. Als ik na een operatie aan een patiënt vertel dat de ingreep niet geslaagd is, zal hij teleurgesteld zijn. Of misschien zelfs twijfelen of hij wel de beste zorg heeft gekregen. Leg ik uit dat we verschillende dingen hebben geprobeerd, dat we echt alle opties hebben onderzocht, dan zal de patiënt een heel ander gevoel overhouden aan ons gesprek – terwijl de uitkomst van de operatie hetzelfde is!”
“Er zijn dus ontzettend veel factoren die invloed hebben op de kwaliteit van de zorg. Gelukkig realiseren we ons tegenwoordig goed dat de patiënt niet voor de arts, maar voor zorg naar het ziekenhuis komt. Natuurlijk is de dokter een belangrijke speler in dat geheel. Dat zal ook altijd zo blijven. Maar alles wat er voor en na een behandeling gebeurt is ook belangrijk. Hoe meer oog we daarvoor hebben, hoe beter we de zorg met z’n allen maken.”