Nieuws

IJspret is verdwenen, zorg voor ijsslachtoffers gaat nog even door

16 februari 2021

Met de invallende dooi is de ijspret verdwenen, maar dat geldt nog niet voor de zorg aan ijsslachtoffers. Ook vanavond heeft ziekenhuis Tjongerschans van 16.00 tot 22.00 uur twee extra OK-programma’s ingelast om patiënten met fracturen aan pols, enkel, heup, onder- en bovenarm te opereren. Op zaterdag, zondag en maandagavond werden eveneens steeds twee extra OK-programma’s ingelast om alle slachtoffers van de juiste zorg te voorzien. Op dit moment zijn al ruim 40 patiënten geopereerd. “We zetten alles op alles om alle patiënten binnen een redelijke termijn te kunnen opereren”, aldus Johan Beugeling, teamleider OK in Tjongerschans.

Ziekenhuizen in heel Nederland zagen de voorbije dagen veel extra slachtoffers vanwege het winterse weer. Zo ook in Tjongerschans. In de voorbije vijf dagen bezochten in totaal 206 ijsslachtoffers het ziekenhuis in Heerenveen. Niet uniek, maar deze situatie doet zich niet elk jaar voor. “Het is echt druk geweest de voorbije dagen”, blikt Johan Beugeling, teamleider OK in Tjongerschans, terug. “Dankzij de inzet van heel veel extra mensen zijn we in staat om deze extra zorg te leveren, bovenop de zorg die al gepland stond. Want die wilden we per se niet afzeggen”, legt Beugeling uit. De toestroom van patiënten was zo groot, dat niet iedereen direct op dezelfde dag kon worden geopereerd. “Maar de wachtlijst is behapbaar en we lopen die nu snel in.”

De zorg voor ijsslachtoffers loopt dus nog even door. Ook vandaag, dinsdag 16 februari, meldden zich nog mensen met pijnlijke polsen, enkels en heupen voor een diagnose. “Op dit moment hebben we nog ongeveer 30 mensen op de lijst staan om te opereren”, aldus Beugeling. “We gaan deze mensen zo snel als mogelijk helpen.” Voor het leveren van deze extra zorg is de inzet van veel afdelingen nodig. Naast de Spoedeisende hulp, de OK/chirurgie en de Trauma-unit van Tjongerschans hebben ook de afdelingen radiologie, anesthesiologie, de kliniek en ondersteunende diensten zoals logistiek, schoonhouden, receptie en patiëntenvervoer het extra druk gehad. En dat geldt ook voor leveranciers medische materialen. “Het hoort bij het werken in een ziekenhuis, maar toch verdienen alle extra inspanningen een compliment. Mensen hebben hun eigen schaatspret opgeofferd om extra zorg te kunnen leveren in het ziekenhuis de voorbije dagen”, besluit bestuurder Jan Martin Wijnsma.