Tjongerschans en MCL hebben primeur met transmuraal verwijzen

11 januari 2022

Gegevensuitwisseling in de zorg heeft er een dimensie bijgekregen. De ziekenhuizen Tjongerschans en Medisch Centrum Leeuwarden wisselen bij patiëntverwijzingen de relevante behandelgegevens digitaal met elkaar uit. Het is voor het eerst dat een ziekenhuis met elektronische patiëntendossier (EPD) HiX en een ziekenhuis met het EPD van Epic op deze manier de zorg met elkaar afstemmen. De nieuwe werkwijze is sinds 1 oktober 2021 in gebruik, en voldoet ruimschoots aan de verwachtingen.

Wiebrand Hoeksma, hoofd ICT van Tjongerschans: ‘Deze nieuwe vorm van gegevensuitwisseling opent deuren die tot voor kort gesloten waren of op een kier stonden. Het is nu technisch mogelijk om bij alle patiëntverwijzingen tussen zorginstellingen de relevante informatie direct met de patiënt mee te laten reizen, ongeacht het EPD dat de zorginstellingen gebruiken. Hierdoor beschikken alle zorgprofessionals om de patiënt heen altijd over actuele informatie, heel belangrijk om de patiënt veilige zorg te kunnen bieden. Bovendien stelt deze gegevensuitwisseling de ziekenhuizen en andere zorginstellingen in staat om de samenwerking met hun zorgpartners - regionaal én landelijk - te intensiveren.”

De motor achter deze nieuwe vorm van gegevensuitwisseling is een dienst die softwareleverancier ChipSoft heeft ontwikkeld om de samenwerking in de zorg te optimaliseren. Deze dienst – Zorgplatform – en het reeds bestaande systeem Care Everywhere van EPIC, biedt zorginstellingen de mogelijkheid om, ongeacht het EPD dat zij gebruiken, gestandaardiseerde medische informatie met elkaar te delen.

Tjongerschans en MCL zetten de nieuwe oplossing voor transmurale verwijzingen in voor vaststaande zorgtrajecten rondom de (vaat-)chirurgie. Waar bijvoorbeeld Tjongerschans de diagnostiek verzorgt, worden in MCL de opvolging en de controles uitgevoerd. De zorgverleners van beide ziekenhuizen beschikken daarbij op ieder moment over alle relevante informatie, wat de patiëntveiligheid ten goede komt.

Alexander te Slaa, vaatchirurg in MCL en Tjongerschans: ‘Als ik een patiënt ontvang uit een ander ziekenhuis, heb ik alle actuele gegevens nodig. Hoe sneller hoe beter. Dat ik die informatie nu meteen voor me heb als de patiënt binnenkomt, helpt mij enorm. Niet alleen ben ik daardoor meteen goed geïnformeerd, ik kan mijn behandeling vaak ook éérder beginnen. Dat is kostbare tijdwinst.’

 

De digitale ondersteuning van verplaatste zorg tussen zorginstellingen met verschillende EPD’s  is een belangrijke stap in de regionale samenwerking. Waar samenwerkende ziekenhuizen in de regio Zuid-Holland Zuid (allen met het EPD HiX) dit al geruime tijd inzetten, is het nu dus ook mogelijk om deze oplossing in te zetten tussen zorginstellingen met HiX en zorginstellingen met andere EPD’s. De grote winnaar van deze ontwikkeling is de patiënt, die hierdoor de best mogelijke zorg ontvangt.

 

Ingrid van der Hoek, Directeur Customer Relations ChipSoft: “De ontwikkelingen op het gebied van gegevensuitwisseling sluiten aan op het beleid van VWS en de verschillende stimulerende programma’s om de beschikbaarheid van patiëntgegevens en transmurale samenwerking tussen zorginstellingen nog verder te motiveren en het verhogen van de kwaliteit van zorg voor patiënten.”